Donum toont een zorgvuldig gekozen selectie van Fornasetti

Ontdek hieronder de verschillende productcategorieën.

-meer productlijnen worden binnenkort toegevoegd, dus kom regelmatig terug -

Over de productie en levertijden:

Bij het doorbladeren van het assortiment zult u zien dat het assortiment van Fornasetti zeer breed is.

 

De producten getoond in onze E-store zijn normaal gesproken uit voorraad leverbaar

Als het niet op voorraad is, varieert de productietijd.

 

De Fornasetti producten zijn van de hoogste kwaliteit hierdoor kan de productietijd oplopen tot 6 maanden voor de kasten en klein meubilair en 3-4 maanden voor de andere producten.

De meeste wandborden en geurkaarsen kunnen direct uit voorraad geleverd worden, evenals enkele van de kleinere stukken en enkele van de kasten. 

Onze medewerkers informeren u graag over de producten die wij direct uit voorraad kunnen leveren.

 

Staat een bepaald product waar u zin in heeft er niet bij? Geen nood, wij kunnen het voor u bestellen.

Neemt u gerust contact met ons op.

Over de ontwerper

Piero Fornasetti

Italiaans schilder, beeldhouwer en decorateur

Piero Fornasetti (geboren 10 november 1913, Milaan - overleden 9 oktober 1988, Milaan) was een Italiaanse schilder, beeldhouwer, decorateur en ambachtsman die ornamentele en picturale motieven gebruikte om zijden sjaals, meubels, borden, vaten en soortgelijke voorwerpen te versieren. Zijn werk werd gekenmerkt door een slimme, surrealistische en grillige esthetiek.

Fornasetti woonde het grootste deel van zijn leven in Milaan. Hij was een getalenteerde en artistieke jongeman en studeerde aan de Accademia di Belle Arti di Brera (waar hij later wegens insubordinatie van school werd gestuurd) en de Castello Sforzesco school. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij opnieuw het land uitgezet en ontwikkelde hij zich als kunstenaar in Zwitserland van 1943 tot 1946. Hij gebruikte een studiebeurs om naar Afrika te reizen - een reis die de wereld voor hem opende en hem meer profijt opleverde dan welke opleiding ook. 


Toen hij uit Afrika terugkeerde naar Milaan, was een van zijn eerste projecten het beschilderen van zijden sjaals, wat de aandacht trok van de Italiaanse architect Gio Ponti. Het was het begin van een lange en productieve samenwerking, want Fornasetti en Ponti werkten in de daaropvolgende jaren aan talrijke projecten samen.


Vanaf het begin van de jaren vijftig creëerden Ponti en Fornasetti een reeks bureaus waarin de hoekige vormen van Ponti werden gecombineerd met de decoratieve motieven van Fornasetti. Maar de belangrijkste Ponti-Fornasetti samenwerking uit deze tijd is ongetwijfeld de Architetturaserie, die in 1952 werd gelanceerd op de Triennale di Milano. Deze serie bestond uit volumetrische meubelontwerpen van Gio Ponti die volledig waren omhuld met motieven van neoklassieke gebouwgevels en decoraties die perspectivische diepte aan de volumes toevoegden.

 

Het duo werkte ook samen aan een interieurproject in het Casino van San Remo. Maar hun grootste samenwerking is verloren gegaan: de lounges en restaurants van het luxe oceaanstomer Andrea Doria, dat in 1956 zonk.

 

Fornasetti's werk werd beïnvloed door Griekse en Romeinse architectuur, surrealisme en metafysische kunst. Zijn kenmerkende motief was het gezicht van Lina Cavalieri, een operazangeres die leefde rond de eeuwwisseling van de 19e en 20e eeuw, die hij ontdekte toen hij een 19e eeuws tijdschrift doorbladerde. Fornasetti gebruikte Cavalieri's gezicht voor het decoreren van zijn Tema e Variazioni (Thema en Variatie) serie bestaande uit meer dan 350 platen. Hij mijmerde: "Wat bezielde mij om meer dan 350 variaties op het gezicht van een vrouw te maken? Ik weet het niet. Ik begon ze te maken en ben er nooit mee gestopt."

 

In 1959 ontving Piero Fornasetti de Neiman-Marcus Award voor zijn bijzondere verdiensten op het gebied van de mode.

 

Zijn meubels nemen een unieke plaats in binnen de decoratieve kunsten: ze zijn surrealistisch en impactvol en fungeren als functionele sculptuur. Hij was vooral bekend om een serie ronde tafels, die hij versierde met trompe-l'oeil schilderingen van muziekinstrumenten en afbeeldingen van de zon.

 

Met de komst van de popcultuur en de conceptuele ontwerpen van de late jaren 1960, nam Fornasetti's werk af in commerciële populariteit, waardoor hij gedwongen werd het aantal werknemers van zijn werkplaats in Milaan aanzienlijk te verminderen van ongeveer 30 tot slechts 3.

 

Na Piero's dood in 1988 nam zijn zoon Barnaba Fornasetti de leiding van het familiebedrijf over. Hoewel het niet duidelijk is wie de huidige eigenaar van het bedrijf is, zijn veel van Piero's originele ontwerpen vandaag de dag royaal toegepast op accessoires als sjaals, stropdassen, behang, verpakkingsartikelen voor huisparfum, enz.

 

In 1991 had het Victoria & Albert Museum in Londen een uitgebreide overzichtstentoonstelling van het werk van Piero Fornasetti, die velen in staat stelde zijn bijdrage aan de vormgeving te heroverwegen. Als gevolg van deze tentoonstelling zijn de belangstelling, de populariteit en de prijzen van de originele vintage produkties van Piero Fornasetti's meubelen en ontwerpen weer toegenomen.

Legal

Privacy

location

 

Be the first to know